June 13, 2014

Disebalik tangisan itu adalah Kerinduan....

Aku berlalu pada sekujur tubuh yang kaku diselimuti kain putih. Mengerling dihujung pandangan…mataku redup. Terlihat mendung wajah waris-waris simati. Habis basah meliputi wajah…tangisan demi tangisan yang tercurah.

Aku terus melangkah beredar pergi namun masih lagi terdengar esak tangisan. Tiba-tiba aku sebak…mendengar akan tangisan itu. Seolah-olah memanggil..merintih-rintih kepadaku ‘Apakah bisa engkau tahu akan tangisanku ini…’ tiba-tiba langkahku terhenti. Aku terdiam namun pandanganku tetap lurus ke hadapan. Suara tangisan itu berlagu sepi….lalu aku berbisik ‘ya…engkau meratap bukan kerana ditinggalkan oleh mereka telah kembali. Tiada satu penyebab alasan yang memaksa engkau berduka atas kehilangan ini. Air mata itu tetap kan gugur dengan tiba-tiba….'.

Aku terus beredar pergi...meninggalkan sisa tangisan yang terus meratap. 


Pada yang mengerti erti tangisan akan menemui kejernihan menghadap 'wajahNya'

Adapun tangisan yang mengalir itu merupakan air mata kerinduan. Rindu untuk bertemu Kekasih sebenar-benar Kekasih. Setiap dari manusia terlahir dengan jiwa yang 'hanif'. Jiwa yang cenderung terhadap 'kebenaran', kebenaran menemui tuhan yang sebelum ini bertemu serta berkasih sedari azali lagi;


Sesungguhnya Aku menghadapkan diriku kepada Rabb yang menciptakan langit dan bumi, dengan cenderung kepada agama yang benar, dan Aku bukanlah termasuk orang-orang yang mempersekutukan Tuhan. (Q.S. al An’am [6]: 79). 


Namun sebaik lahir ke dunia manusia menjadi lalai dan terlupa tetapi DIA tidak pernah sesekali 'lupa' pada Kekasihnya. Kerana itu hendaklah kita mengambil faham erti sebalik tangisan kita merupakan isyarat yang selama ini sentiasa melewati emosi manusia.  Bukanlah sekadar bercucuran untuk mengisi kantung-kantung kehidupan. Akan tetapi yang terkurung di dalam jasad, terdinding dan terhijab itu tersangat rindu untuk menemui 'kembali' tuhanNya. Menanti terus menanti sampai bilakah engkau akan ‘mendapatkan’ DIA (Allah). Apakah setelah mati dan di dalam liang lahad itu engkau akan menemuiNya. Sedangkan semua itu sudah terlambat, maka pulanglah roh dengan hampa. Hampa kerana ketika dihidupkan oleh Yang Maha Hidup tidak Mengenal DIA....(Allah).