January 31, 2011

Teman Sang Malam dan Sang Hujan



Seharian hujan turun tanpa henti dari siang membawa hingga ke malam. Suasana malam ini terasa dingin, melihat kucingku bersendirian di dalam sangkarnya, redup matanya berkelip-kelip dihembus angin malam. Sudah lama aku membiarkan hidupnya bebas tanpa kurungan. Sejak ia makin membesar, aku tekad melepaskannya supaya ia hidup dalam fitrah sebagai haiwan yang bebas. Pergilah ke mana kaki ingin melangkah, namun sang kucing sudah tahu budi baik tuannya terhadapnya. Sejauh mana ia pergi tetap ke rumah tuannya ia pulang. Malam ini aku terpaksa kurungkannya, menghadkan aktiviti malamnya yang selalu entah ke mana. Tahu-tahu pulang membawa lipas bukan dibuat untuk santapan tetapi untuk dibuat main. Seronok membela kucing kampung lebih baik dari membela kucing parsi kerana kelincahan dan keberaniaannya. Hujan semakin lebat, saat wajah ku terpancul di muka pintu. Sang kucing mengejuk mukaku, sinar matanya bagikan meminta belas kasihan. Masih menanti kalau-kalau tuannya dapat melepaskannya. Aku merenungnya sambil tersenyum, masing-masing mengunakan isyarat mata tanda berinteraksi. Seakan tahu jawapan tuanya, sang kucing akur tanpa ‘mengiau’ untuk dilepaskan. Lalu ia menoleh, melepaskan pandangannya ke arah hujan. Lama benar ia merenung hujan yang turun. Tubuhnya berteleku dalam kesejukkan, diselimuti dengan bulunya yang halus mulus dan kerana bulunya itulah jua yang membuatkan saban masa aku sibuk mengemas rumah. Meskipun aku suka dengan kucing kerana kecomelaan dan kemanjaannya tetapi satu bab yang aku  lemah sekali  ialah bulu-bulunya. Sungguh pun begitu... Masyaallah...comel sungguh kucing ciptaan Allah swt ini.
Aku masih lagi di birai pintu, turut sama memerhatikan hujan yang turun. Air hujan yang turun dari bumbung rumah jiran,  ku lihat jatuh mencurah-curah. Tumbuh-tumbuhan pula bagaikan gembira menerima kedatangan sang hujan. Bumi Allah yang penuh barakah ini tetap disambut oleh penduduk bumi dengan penuh kesyukuran. Hujan yang membawa rahmat bukan sahaja menjadikan malam ini penuh kedinginan tetapi kegembiraan. Taktala aku mendengar suara-suara jiran riuh berborak duduk berkumpul sesama keluarga. Riang gelak ketawa seakan turut sama serancak hujan di malam ini. Rintik-rintik hujan cukup lebat sekali pada malam ini, air yang mengalir di tanah ku lihat seolah-olah bagaikan sedang membersihkan permukaan bumi ini. Segala debu kekotoran yang terdedah dan berbumbungkan langit pasti bersih disimbahi hujan. Aliranya sedikit demi sedikit meresap ke dasar bumi untuk dinikmati pula berjuta-juta akar di dalamnya. Jika sebelum ini tanah yang kering  kontang akan menjadi subur dan gembur. Agar pohon yang merimbun bisa akan berbuah pula;
‘Dan bukti (kekuasaan Allah) bagi mereka adalah bumi yang mati kami hidupkan bumi itu serta Kami keluarkan biji-bijian; maka daripadanya mereka makan. Dan Kami jadikan padanya kebun-kebun kurma dan anggur dan Kami pancarkan padanya beberapa mata air; supaya mereka makan buah-buahan dan dari apa yang diusahakan oleh tangan mereka; maka patutkah mereka tidak bersyukur?'
Yassin~
Subahanallah...alhamdulillah.
Dalam kepekatan malam ini dan kedinginan yang semakin mencengkam tubuh. Diriku membisikan sesuatu;
 “Ya Allah, sesungguhnya kekuasaan-Mu mengatasi segala apa yang ada di alam ini, sepertimana Engkau menurunkan hujan lalu bumi yang mati Engkau hidupkan. Lembah yang dulu gersang kini kembali menghijau segalanya atas kekuasaan-Mu dan rahmat-Mu. Maka Ya Allah, kami juga berharap dan berdoa agar Engkau sentiasa menitiskan titisan-titisan rahmat ke dalam jiwa kami yang amat kami dahagakan hidayah dari-Mu. Supaya jiwa kami yang diliputi debu-debu kekejian disucikan sepertimana Engkau membersihkan bumi ini dengan hujan rahmat-Mu. Kerana Engkaulah Ya Allah sebaik-baik pencuciaan bagi hati-hati yang mati. Jangan biarkan kami hidup di alam ini tetapi hakikatnya jiwa kami mati dari sumber kasih sayang-Mu. Meskipun dunia ini penuh dengan kekotoran pada pandangan bathinya namun ia tetap tidak menjadi halangan buat para hamba-Mu. Kerana dari  kasih sayang-Mu itulah menjadikan hamba-hamba-Mu hidup dengan penuh membara dalam ketenangan demi untuk memiliki keridhaanmu Ya Allah”.
Malam semakin larut, hujan pula semakin reda. Aku melihat langit yang gelap tanpa ada bintang dan bulan menemani. Sudah tiba masanya untuk aku menutup malam ini...selamat malam wahai malam, selamat malam wahai hujan. Kalian tetap taat kepada-Nya, berjalan atas jalan sunahtullah tanpa sedikit pun mengingkari jika dibandingkan manusia ini sering sahaja lompang dalam ketaatan!.