July 13, 2011

Aku hanya wanita biasa


 Terimalah kemaafan ini...dengan tadahan kelembutan. Supaya ringan timbanganku di dalam

Aku hanya wanita biasa, tidak memiliki dan di miliki untuk sesiapa.
Hadirnya di sini bukan untuk menagih kasih pada yang sudi.
Sedangkan aku wanita tidak mengharap untuk terus dikasihi.
Tidak mahu lagi memaksa, tidak mahu lagi keikhlasan budi
Kerana segala itu bukan buat diriku.

Aku wanita punyai hati nurani yang tidak bisa membohongi.
Jika lidah ku mampu tertutup segala dusta dan nista menjadi indah halwa telinga   
sedangkan dalam belahan jiwaku berbisik duka.
Jika penaku mampu menyembunyikan segala yang terkilaf dan 
menguntai ayat-ayat nan syahdu.
Sedangkan jari jemariku keras dalam belaian.
Kata orang biar hati derita asalkan yang disayangi bahagia.

Aku tidak pandai melawan tapi boleh jadi aku tidak mampu menahan
Bukan untuk pertahankan diri tapi cubalah memahami.

Aku menatap mendung yang seakan suram
Pada kilauan mentari yang kian hilang
Hujan renyai-renyai mulai turun namun aku masih lagi di sini
Tidak aku harapkan pelangi kan datang.
Cukuplah aku dapat menghirup udara yang tenang.

Maafilah diriku…dalam batasan waktu yang sesingkat ini.