October 04, 2010

Bila Alam Memuji-Mu

Semalam hujan turun dengan lebatnya...setelah siang yang menghangatkan. Alhamdulillah sudah pasti seluruh penduduk bumi sangat gembira menerima limpahan hujan ini. Aku masih lagi duduk di birai pintu memerhatikan hujan yang turun. Lama aku merenung, sesekali bunyi guruh di kaki langit. Rintik-rintik hujan bagaikan turun berirama dibawa angin menderu. Aku masih memerhatikan hujan di langit...Ya Allah, makhlukmu memuji-muji-Mu tanpa henti...deruan angin dan rintikan hujan. Aku lepas pandangan itu jauh ke dalam.



Petang ini, tiba-tiba hatiku teringin benar untuk ke laut. Sudah lama rasanya tidak melagok ke sana melihat keindahan lautan. Menikmati air kelapa terasa enak sekali petang ini dengan cuaca yang agak terik.  Aku duduk di tepi tebing, sepasang kaki yang terjuntai ku ayunkan seolah-olah seperti duduk si anak kecil yang keriangan. Ku lihat di gigi air anak-anak ikan belatok bermain-main. Ku pandang lautan yang luas terbentang sungguh luasnya lautan tanpa sempadan, luas sempadan tiada berpenghujung begitulah yang dapat ku gambarkan. Seketika aku mendongak ke langit nun di hujung sana. Sungguh indah citra warnanya seakan sama dengan lautan. Namun kocakkan tenang air dilautan yang disimbahi cahaya mentari seakan-akan berkilauan itu tiba-tiba mengamit hatiku. Deruan ombak yang menghempas pantai tidak jemu-jemu itu membuatkan aku termangu seketika. Ya Allah...keindahan dan bunyian apa yang mempesonakan ini. Sungguh segala yang ada memuji-muji-Mu bertasbih indah seluruh alam. Biarkan pun dengan bahasa mereka tersendiri tetapi itulah yang dapat kurasakan. Nikmat apakah ini tanpa ada seulit resah yang terbias pada wajah alam. Seakan menghambat diriku yang dalam. Benarkah aku melihat keindahan ini dengan mata penglihatanku? benarkah yang aku dengarkan ini dengan pendengaranku? sedangkan keghairahan itu tumbuh dan datang di balik jiwaku.