October 07, 2010

Mengapa DENDAM dalam Kebahagian

Hubungan kekeluargaan dalam kehidupan ini tidak selalunya kekal kebahagaiannya. Pasang surut kehidupan kadangkala bagai lautan. Namun bukanlah bermakna kebahagian itu tidak boleh dicipta walhal ia tetap akan kekal jika ujian dan dugaan itu diharungi dengan sabar dan tabah. Tetapi ramai antara kita tidak mampu menentang gelora hawa nafsu lantaran nilai kesabaran tidak mampu lagi ditampung. Taktala hati mula diintai musuh mencari ruang untuk memecahkan persaudaraan. Mulalah timbul salah faham, perbalahan antara adik atau abang dan juga kakak. Hingga selisih bahu tidak bertegur sapa hatta bertahun-tahun lamanya tidak bersua. Seorang ke timur seorang ke barat dalam hati kasih sayang saudara tidak lagi bertempat. Putus sudah kasih sayang sebuah tali persaudaraan.
Saat itu yang paling pilu adalah ibu dan ayah melihat anak-anak saling bertelingkah. Tambah sedih bila ayah sudah tiada ibu pula menanggung derita. Apalah erti semua ini? bukankah tiap-tiap saudara , sedaging, sedarah itu keluar dari rahim yang sama?. Perit jerih ayah mencari nafkah pulang tersenyum membawa bekalan buat isteri dan jua anak-anak di rumah.Kita kecil dahulu  bukankah kita berkongsi makan dan minum duduk semeja. Bahkan bernaung dibawah sebumbung, berlari, bermain, berhibur, berduka bersama. Lalu...mengapa usia sudah berganjak setelah pandai memijak kehidupan. Tiba-tiba sedikit perselisihan ikatan keluarga terlerai mudah. Tidak ada kurang atau terlebih seandainya masing-masing saling beralah.
Aduhai mengapa terlalu mudah memutuskan persaudaraan sedangkan payah ayah dan ibu membina ukhuwah. Menjalinkan ikatan sesama insan antara adik, kakak dan juga abang. Tepuklah dada tanyalah hati adakah bahagian menyimpan dendam dan bermuka masam.  Hulurkan kemaafan sambutlah salam setulus hatimu sedingin embun yang menitis di dedaun. Segar dan jernih air mata yang mengalir telanlah segala kepahitan hentikan penderitaan lalu teguklah kemanisan. Usahlah menyimpan DENDAM dalam kebahagian sedangkan  kita dilahirkan dengan kasih dan sayang. Bukankah disebalik kebahagian itu terlalu indah yang merupakan simbol kasih sayang ibu dan ayah.

Rasulullah saw bersabda yang bermaksud: “Kamu tidak akan masuk syurga sehingga kamu beriman dan kamu tidak akan beriman sehingga kamu berkasih sayang.

Gaduh-gaduh sayang tak mengapa...