October 30, 2010

Berputus asa? Bosan ?

Kadangkala dalam kehidupan ini ada ketika tiba-tiba hilang semangat. Lantaran segala ujian dan dugaan yang mendatang seringkali menghambat diri hingga kita terlupa bahawa hidup ini masih lagi bergerak.Kita larut dalam mimpi dan angan-angan. Termenung panjang seolah-olah tidak lagi mampu untuk menghirup nafas. Akal fikiran merewang entah ke mana kosong tak bermakna. Lalu kita mulai mengeluh betapa bosannya hidup ini.
Aduhai mengapa bosan? bukankah bosan dengan kehidupan sama umpamanya bosan kepada Allah. Bukankah jua segala hal di bumi ini berada di bawah kendali Allah dan segalanya diciptakan oleh Allah, Yang Maha Pencipta dan Pemberi Bentuk termasuklah diri ini yang mengerakan seluruh pancainderamu. Mengaturkan perjalananmu dalam kesenangan yang kita rasai dan dalam kesakitan yang kita tempuhi. 
Maka hentilah perbuatan itu! padamkan keresahan serta pandanglah kehidupan ini dan lihatlah segala kebesaranNya. Supaya hidup tidak merasa jemu serta bersyukurlah segala apa yang tercipta, diterima ataupun yang luput pada diri kita sebagai tanda seorang hamba. Manfaatkan kehidupan yang ada sebelum kehidupan ini berlalu pergi. Jadilah seperti mentari yang menyinari siang dan cahaya rembulan yang menyuluh  malam. Usahlah berputus asa dalam kehidupan kerana berputus asa dalam hidup bermakna berputus asa dengan rahmat ilahi. Bukankah rahmat Allah itu luas tiada taranya?