June 15, 2011

Jangan KALAH

Jadilah seperti matahari...yang tak pernah jemu menyinari. Dari sinar cahayanya ia datang dengan limpah rahmat dan manfaat untuk sekelian penduduk di alam ini.

                 Pagi tadi terlihat seekor anjing, kesian...tubuhnya kurus, berkurap, comot sekali. Jalannya pun tak tentu hala. Sesekali ia berhenti seketika, menghidu sesuatu. Tiupan angin yang mungkin membawa aroma makanan...menjadikan ia terpinga-pinga, mencari dari arah mana aroma itu datang. Saya tersenyum sendirian...bukan menghina anjing itu. Meskipun ia haiwan yang telah diharamkan tetapi ia bukan haiwan untuk dihina. Saya tersenyum pada diri sendiri. Sebagai seorang manusia yang berakal seringkali kita gagal dalam menghadapi dugaan. Kita mengeluh...kita berandai-andai...kita bosan...sukarnya menerima ketetapan ilahi. Betapa saya melihat, sekurap-kurap, sekering-kering tubuh si anjing apatah lagi pasti ia menjijikan tiap mata yang memandang. Namun si anjing seakan tidak pernah putus asa dalam menjalani hidupnya. Kakinya masih tetap melangkah ke mana sahaja, berusaha mencari makanan. Tidak ada erti lelah, melainkan jika keletihan dalam pencariannya, si anjing baring di kaki lima atau di tepi jalan. Matanya pejam sedangkan perutnya keroncong kelaparan. Akhirnya ia tertidur dalam kelaparan...hilang seketika segala rasa. Adakah kita tahu apa si anjing fikirkan? bukankah haiwan tidak berakal?.

                   Wahai teman...itu kisah seekor anjing. Apalah ada bagi kisah seekor anjing untuk dijadikan teladan? mungkin hati kita berdetik demikian. Tetapi bagi saya...betapa ia menyedarkan. Bahawa dalam hidup ini apa jua rintangan yang kita hadapi gagahilah dalam menempuhnya. Padamkan rasa putus asa...palingkan diri dari berandaian...apatah lagi rasa bosan. Kita ini manusia yang punyai akal. Berusahalah dan raihlah apa yang bermanfaat meskipun kecil jumlahnya..sedikitnya kudrat kita. Raihlah! selagi ada kerana itu lebih baik dari kita terus berkeluh resah akhirnya kita kehilangan setiap anugerah yang Allah berikan.

“Allah melapangkan bagimu supaya engkau tidak selalu dalam kesempitan dan Allah menyempitkan bagimu supaya engkau tidak hanyut dalam kelapangan dan Allah melepaskan engkau dari kedua-duanya supaya engkau tidak bergantung kepada sesuatu selain Allah”