November 22, 2011

Insan yang berjiwa Salahudin bin Ayubi....




Saya membawa beberapa sudutan menarik yang dipetik dari novel ‘Salahudin Ayubi Penakluk Jerusalem’ yang dikarangi oleh Abdul Latip Talib. 



Sultan Salahudin berhenti sebentar sambil memandang ke arah Masjid Aqsa.” Tempat ini pernah dikuasai kerajaan Rom dan berjaya ditawan oleh orang-orang Islam pada zaman pemerintahan Saidina Umar bin Khatab. Kemudian pada tahun 490 Hijrah bersamaan 1099 Masihi, Baitul Maqdis dikuasai oleh tentera Salib dan kita berjaya merampasnya kembali pada tahun 588 Hijrah 1192 Masihi”.

“Saudara adalah penebus maruah umat Islam. Umat Islam kembali berkuasa selepas hampir seratus tahun dihina, dizalimi dan dijajah. Kami bimbang tiada lagi pahlawan terbilang seperti saudara,” kata Panglima Muluk pula.

“Apabila umat Islam bersatu, mereka kuat dan musuh tidak berani melakukan kezaliman, tetapi apabila umat Islam berpecah belah, mereka ibarat buih yang banyak, tetapi lemah,” kata Sultan Salahudin bin Ayubi.

“Benar, Rasulullah pernah berdoa tiga perkara. Pertama, umat Islam tidak dihapuskan dari muka bumi dan Tuhan menerimanya. Kedua, umat Islam tidak mati kelaparan dan doa itu juga dimakbulkan Tuhan. Doa yang ketiga pula supaya umat Islam tidak berpecah belah. Tetapi doa itu tidak dimakbulkan Tuhan.” Bahaudin pula menyampuk.

“Mengapa Tuhan tidak makbulkan doa nabi supaya umatnya tidak berpecah belah? Tanya Panglima Muluk.

“Allah hendak menguji siapa di antara umat Islam yang kuat imannya,” jawab Sultan Salahudin bin Ayubi.



                                           Makam Salahudin bin Ayubi

Saya memilih petikan ini kerana ia membawa pengertian yang cukup besar buat kita semua umat Islam pada hari ini. Seringkali kita menyuarakan persoalan “mengapa umat Islam terlalu susah untuk bersatu”. Persoalan ini bukanlah merupakan persoalan baru tetapi permasalahan dari zaman berzaman. Jika kita bersekempatan membaca novel ini kita akan menemukan ‘cermin’ kehidupan dunia Islam pada hari ini. Ia sama sekali tidak pernah berganjak dari sejarah silam. Apa yang pernah terjadi pada umat dahulu, begitulah yang terjadi pada umat Islam pada hari ini. 

Di mana ingin ketemui insan yang berjiwa Salahudin bin Ayubi....