November 18, 2011

Sebak di hati siapa yang tahu


            

           Masih segar lagi ingatanku, di suatu petang yang hening. Taktala  awan berarak mendung menutupi mentari suasana seakan kelam  dan hujan mulai turun rintik-rintik. Saat minyak kereta tinggal setakuk, aku menuju ke sebuah pam minyak. Sambil membayar di kaunter pembayaran aku memerhati sekeliling, guruh dilangit mula memberi isyarat. Awan yang mendung bagaikan tidak mampu menampung berat air dan…hujan mulai  turun mencurah. Tiba-tiba mataku terpaku ke suatu sudut, seorang anak gadis berbaju kurung bertudung merun sedang memegang sebuah tabung dan di dadanya terdakap buku-buku dan mungkin kelender. Dia masih di situ seolah-olah ingin meminta sesuatu pada orang-orang yang mengisi minyak di situ tetapi gayanya seakan malu. Lama juga aku renungkan, saat aku menuju ke kereta dia menghampirku..owhhh rupanya ingin meminta derma untuk anak-anak yatim. Aku menatap wajahnya, dia nampak seolah malu bercampur takut, terlalu berat untuk menyampaikan hasratnya. Aku menganggguk tanda memahami tujuannya, matanya ku lihat sayu, redup mata memandang. Hatiku tersentuh teramat hinggakan hari ini aku tidak pernah melupai redup matanya. Bila aku duduk keseorangan aku teringat kembali, hatiku terasa hiba. Aduhai anak-anak yatim hanya banyak diraikan waktu Ramadhan sahaja. Sedangkan bulan-bulan biasa dipinggirkan seolah-olah kita meraikan mereka hanya mungkin untuk memperolehi pahala berganda di bulan Ramadhan atau mungkin punyai agenda mengembangkan nama dan pujian. Sampai bilalah kita ingin Ikhlas dalam perjuangan hidup ini?.

Maafkan diriku kerana telahanku mungkin salah.