November 18, 2011

Pesanan indah dari yang TERISTIMEWA

         Hari ini ketika bangkit dari tidur, tiba-tiba terbayang wajah insan-insan yang telah banyak membantu diri ini dalam memperjuangkan hidup menjadi lebih bermakna. Dan terasa benar ingin mengabadikan beberapa pesanan yang terindah di kalangan mereka ini.  Semoga insan-insan ini sentiasa berada di dalam rahmat serta dibawah naungan Allah Ta'ala dunia dan akhirat.

Pesanan indah yang pertama;


Pesanan indah yang ke 2,

Mencari kasih sayang Allah dalam hidup ini merupakan nikmat iman yang paling bersar ertinya. Namun untuk mendapat nikmat tersebut bukan sesuatu yang mudah kerana Allah akan menguji Hamba-Nya jika mereka benar-benar beriman akan Allah. Ujian-ujian tersebut bermacam-macam gaya dan rentaknya sesuai dengan tahap keimana seseorang. Allah tidak membebankan apa-apa yang tidak mampu dipikul oleh Hamba-Nya...setiap ujian sesuai dengan tingkatan imannya.

Para Rasul, nabi-nabi, aulia-aulia Allah, para ulama tidak terlepas juga orang awam macam kita akan menempuh ujian ini, cuma yang membezakannya adalah tahap ujian yang diterima oleh para rasul adalah lebih berat sesuai dengan darjat-Nya. Jalan bertemu dengan Allah itu seumpama menempuh 7 lautan api dan 7 lautan darah dan 7 lautan gunung itu semua melambangkan betapa berat dan sukarnya jalan menuju Allah. Beruntunglah orang yang terpilih menuju ke jalan-Nya kerana tidak semua orang dapat bertemu jalan sedemikian tanpa pilihan, petunjuk serta rahmat-Nya.


Pesanan indah yang ke 3,

"Hendak tuanpunya segala sesuatu, kena lepaskan segala sesuatu" 

Begitulah diantara pesanan indah dari beberapa insan yang sentiasa menjadi pendorong dan pembakar semangat dalam menempuh perjalanan hidup ini. Tiada harta yang lebih bernilai dan hadiah yang lebih berharga. Alhamdulillah dan terima kasih tidak terhingga!.





"Jiwa-jiwa itu ibarat perajurit-perajurit yang dibariskan. Yang saling mengenal di antara mereka pasti akan saling menyatu dan melembut. Yang tak saling mengenal di antara mereka pasti akan saling berbeda dan berpisah."